Ce faci când îți întârzie avionul sau e anulat zborul?

Ni s-a întâmplat cel puțin o dată: zborul e ”delayed” și petreci câteva ore blocat în aeroport, fără să știi când urmează să zbori sau dacă mai pleci în ziua aceea. Pentru mine amintirea memorabilă e un zbor spre Istanbul când mi-am petrecut toată noaptea pe Otopeni și am ratat și acel sandviș meschin pe care ți-l oferă companiile aeriene la întârzierile lungi.

Ce nu știam la vremea aceea e că aș fi avut dreptul la o compensație: zborul decola de pe un aeroport din Uniunea Europeană, iar întârzierea fusese de 10 ore. Am scris companiei aeriene, au justificat că fusese din cauza vremii and that was it!

E bine să știți că aveți niște drepturi și companiile aeriene sunt obligate să le respecte. E vorba de Regulamentul EU 261 din 2004 care a stabilit niște reguli pentru pasagerii care zboară de pe / spre teritoriul Uniunii Europene.

Pentru cine se aplică Regulamentul EU 261?

  • Pentru zborurile de pe teritoriul UE, operate de către o companie aeriană din UE sau de o companie aeriană din afara UE
  • Pentru zborurile care sosesc pe un aeroport din UE, zbor operat de către o companie aeriană cu sediul în UE
  • Pentru zborurile care pleacă pe un aeroport din UE, zbor operat de către o companie aeriană cu sediul în UE sau în afara UE

Nu contează tipul de zbor – dacă a fost cumpărat direct de la o companie aeriană, de la o agenție de turism sau dacă face parte dintr-un pachet de vacanță, și nici tipul companiei (low-cost sau nu), clasa de rezervare sau prețul biletului. Vezi aici mai multe întrebări frecvente care îți pot lămuri unele situații speciale.

Dacă zborul a întârziat peste 3 ore, ți-a fost anulat zborul sau refuzată îmbarcarea, ai dreptul la o compensație între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța dintre aeroporturi. Aceasta se aplică în următoarele cazuri:

  1. Întârzieri: zborul a ajuns la destinație cu cel puțin 3 ore mai târziu
  2. Anulări: dacă ai fost informat despre anulare cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare
  3. Overbooking: compania aeriană are overbooking pe zborul respectiv și nu ai mai găsit loc la îmbarcare (vezi și articolul meu despre overbooking)
  4. Zborul de conexiune pierdut: când ajungi la destinația finală 3 ore mai târziu din cauza unui zbor de conectare ratat.

Până aici totul e destul de clar și ai crede că dacă există un Regulament UE e suficient să scrii companiei aeriene și să primești compensația. În realitate e un proces îndelungat și întortocheat, în care un om obișnuit se pierde cu ușurință.

Aici vă ajută serviciile oferite de Întârziere.ro, care preiau de la pasageri tot procesul birocratic, pentru un comision fix de 25% din suma efectiv recuperată: de la verificarea condițiilor care se aplică (dacă ai sau nu dreptul la o compensație conform Regulamentului EU 261), stabilirea tipului de compensație la care ai avea dreptul, contactarea companiei aeriene și până la asistență pentru acționarea în instanță a companiei aeriene, dacă aceasta refuză să plătească compensația. Dacă într-un final nu primești nicio compensație de la compania aeriana, nu trebuie să plătești nimic pentru serviciile de mai sus, care au fost deja prestate.

Ca să începi procesul e suficient să completezi un formular online (ai nevoie de datele zborului – data, numărul zborului, aeroport) și cei de la Întârziere.ro îți vor prelua solicitarea. Trebuie să ai un pic de răbdare, în medie compensațiile se plătesc cam în două luni, poate ceva mai repede la unele companii aeriene. Dacă o companie refuză plata, din motive neplauzibile, poate fi acționată în instanță. Avocații cu care lucrează Întârziere.ro au peste 200 de dosare câștigate în instanță – nu te costă nimic în plus, însă durează aproximativ un an până hotărârea este definitivă și primești efectiv banii.

Recomandarea mea e să nu lași lucrurile baltă din comoditate, pe reacția asta se bazează și operatorii aerieni. Cereți-vă drepturile și aveți răbdare 😊

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *