Insulele Feroe: 18 insule în nordul Atlanticului între Islanda și Norvegia, munți acoperiți de iarbă verde, sute de cascade și peisaje unice în lume, pe care le găsești doar în micul arhipelag danez.
De ce Insulele Feroe
Insulele Feroe rămân o destinație misterioasă și puțin populară: doar 15% din pasagerii care ajung pe insule sunt străini, într-o săptămână petrecută acolo rar am auzit alte limbi vorbite decât daneza.
Visam să ajung în Feroe de peste 10 ani, dar părea scump și complicat. Paradoxal, nu e mai scump decât Islanda, în schimb e mult mai ușor de vizitat pe cont propriu, mai ales dacă nu ai mașină.
Arhipelagul are o rețea de transport public bine pus la punct, există autobuze, feriboturi și un travel pass de 7 zile sau mai multe care te scutește să cumperi bilete de fiecare dată. În afară de un sat izolat – Saksun – poți ajunge cam la toate atracțiile turistice cu transportul public.
Tórshavn
Tórshavn este capitala insulelor Feroe, așa că e locul în care ajungi prima dată și cel mai potrivit loc pentru a vizita restul insulelor, autobuzele care circulă între insule plecând din Tórshavn.
Cu aproximativ 20.000 locuitori din cei 50.000 din arhipelag, Tórshavn are case cu maxim 1-2 etaje, trafic puțin și mult spațiu să poți respira aerul maritim. Are și un climat mai blând decât alte sate mai expuse la Atlantic, așa că în aceeași zi în care e vijelie în Vestmanna, în Tórshavn poți avea soare cu nori.
Kirkjubøur
Kirkjubøur a fost centrul cultural și ecleziastic al insulelor Feroe și e considerat cel mai important sit istoric pentru Catedrala Saint Magnus, biserica Sfântului Olav și Roykstovan, o casă din lemn din secolul 11, acum muzeu.
Pentru că Kirkjubøur e foarte aproape de Tórshavn, poți ajunge acolo cu un autobuz de oraș, care sunt gratuite, în maxim o oră vizitezi totul. Sculpturile colorate care decorează Roykstovan sunt de dată mai recentă.
Lucruri utile: din Tórshavn ajungi în Kirkjubøur cu autobuzul 5 (de luni până vineri) sau autobuzul 7 (în weekend), autobuzele de oraș sunt gratuite. Roykstovan este muzeu și costă 50 DKK vizitarea; nu este niciun angajat acolo, intri și e un POS cu instrucțiuni pentru plată.
Farul Kallur, insula Kalsoy
Sunt multe priveliști verzi peste tot în Feroe, dar cea care a devenit foarte populară în ultimii doi ani este traseul spre farul Kallur, pe insula Kalsoy. Acolo, în capătul unei insule extrem de lunguețe, s-au filmat ultimele scene din No Time to Die, în care James Bond moare. Și pentru că totul trebuie comemorat cum trebuie, proprietarul terenului a pus acolo și o piatră funerară pentru celebrul personaj: ”The proper function of man is to live, not to exist”.
Farul Kallur e cel mai îndepărtat loc pe care l-am vizitat, drumul e ceva mai lung, dar ușor de făcut cu transportul public: autobuzul 400 Tórshavn – Klaksvík, feribotul Klaksvík – Syðradalur, autobuzul 506 Syðradalur – Trøllanes. La dus mijloacele de transport au fost corelate între ele, din unul am sărit în celălalt, la întoarcere a trebuit să aștept câteva ore.
Am plecat la 6.10 AM din Tórshavn cu autobuzul 400, a făcut o oră și 40 de minute până în Klaksvík, în partea de nord. De acolo am luat un feribot în vreo 10 minute, traversarea spre insula Kalsoy durează 20 de minute. În micul port de pe partea cealaltă așteaptă autobuzul 506 care străbate toată insula până în capătul celălalt, unde este farul. Trøllanes este un mic sat izolat, în care începe traseul spre farul Kallur.
În Feroe terenurile sunt proprietate privată, inclusiv munții, așa că la trasee populare proprietarii terenurilor au pus taxă de drumeție (hiking fee), în general 200 DKK (133 de lei), cum e și pentru farul Kallur. E partea mai puțin plăcută în Feroe: nu e vorba de parcuri naționale, ci terenul unui fermier care încasează taxa pentru că vei călca pe pământul lui. În Trøllanes, în locul în care începe traseul este o casă și o angajată cu POS care încasează 200 DKK de la fiecare drumeț; în dimineața vizitei mele au fost vreo 40 de oameni, iar septembrie nu e nici măcar sezon turistic în Feroe.
Traseul a început cu un urcuș pe iarbă băltind a apă, așa că m-am umplut de noroi și am avansat cu grijă. A urmat o bucată mai plată, apoi am ajuns la far, pe coama ondulată a unui deal. Farul este în capătul insulei, cu priveliști splendide în jur, iar la baza muntelui este locul în care e placa funerară a lui James Bond.
Lucruri utile: din Tórshavn ajungi la Kallur cu două autobuze și un feribot: autobuzul 400 Tórshavn – Klaksvík, feribotul Klaksvík – Syðradalur, autobuzul 506 Syðradalur – Trøllanes. Taxa de drumeție este 200 DKK, se plătește în punctul în care începe traseul și se poate plăti cu cardul.
Feribotul Syðradalur – Klaksvík
Pentru că am terminat traseul spre farul Kallur mai repede decât credeam, iar autobuzele sunt de câteva ori pe zi, dar nu foarte dese, în Trøllanes a trebuit să aștept trei ore până la venirea autobuzului, iar în Klaksvík o oră și ceva.
Înainte de a merge acolo și a alege cursele, recomand să verificați pe ssl.fo dacă circulă toate cursele de ferry din ziua (puteți simula o rezervare pe site-ul lor ca să vedeți ce curse apar active); le-am trimis un email să întreb de un feribot și mi-au răspuns într-un minut.
Pe cursa de întoarcere am prins soare, așa că am stat cocoțată pe feribot ca să fac multe poze. Curios: am zărit în apă zeci de meduze mari cu miez mov, nu știam că trăiesc în apele nordice și reci, le-am mai văzut în Thailanda.
Miðvágur
În Miðvágur începe traseul spre Trælanípan, o stâncă agățată deasupra mării, lângă lacul Sørvágsvatn.
Lucruri utile: din Tórshavn ajungi la Miðvágur cu autobuzul 300.
Trælanípan
Trælanípan e o stâncă până la care poți face un traseu din Miðvágur, pe o culme care trece pe lângă lacul Sørvágsvatn. Traseul e pe proprietate privată, taxa este 200 DKK; am vrut să încep traseul în altă parte, dar acea intrare era închisă temporar, pentru a proteja habitatul unor păsări, și am renunțat la drumeție, am mers până la Sandavágur.
Sandavágur
Între Miðvágur și Sandavágur sunt câțiva kilometri pe marginea mării, o plimbare ușoară pe care am făcut-o pe jos. Sandavágur nu e turistic, dar a fost neașteptat de drăguț pe acolo, cu vreme însorită, altă surpriză.
Trøllkonufingur
Trøllkonufingur, sau degetului trolului, este o stâncă lângă satul Sandavágur, la care am ajuns pe un traseu pietonal pe marginea mării. A fost genul de plimbare care îmi place mie, cu priveliști frumoase, soare și liniște. M-am întâlnit cu niște localnici, un băiat care era cu mama lui a vrut să știe din ce țară sunt, altcineva plimba un cățel, a fost tihnit și bine.
Lucruri utile: Trøllkonufingur se vizitează gratuit. Din Tórshavn ajungi la Sandavágur cu autobuzul 300, apoi pe jos vreo doi kilometri.
Vestmanna
Vestmanna e un sat cunoscut pentru excursiile cu barca până la niște stânci pe care poți vedea multe păsări. Am avut vreme foarte proastă în ziua aceea, în Tórshavn era destul de uscat, în schimb în Vestmanna ploua cu rafale agresive, cu ace de gheață. A fost cumplit! De abia am făcut 2-3 poze, apoi am găsit un singur loc deschis, o benzinărie, și am așteptat acolo autobuzul de întoarcere.
Lucruri utile: din Tórshavn ajungi la Vestmanna cu autobuzul 100.
Múlafossur, cascada din Gásadalur
Múlafossur este cea mai reprezentativă imagine pentru Feroe, e o cascadă care se aruncă în ocean de pe un promontoriu, la marginea satului Gásadalur. Până la construirea unui tunel în 2006, Gásadalur a fost singurul sat din Feroe fără acces rutier. Poștașul venea de două ori pe săptămână traversând muntele pe un traseu foarte abrupt, zona fiind extrem de vântoasă și cu multe ploi.
Inițial mă gândeam să fac și eu traseul, dar nu regret că nu l-am făcut. Când am ajuns în Gásadalur a fost foarte frig, iar pe malul oceanului vântul bătea așa de tare de era să mă dărâme. În multe locuri din Feroe vântul bate așa de tare încât unele cascade încep să curgă…în sus. La propriu! La Múlafossur poți vedea asta, iar dacă nu ești atent(ă), faci un duș rece.
Lucruri utile: din Tórshavn ajungi la Gásadalur cu autobuzele 300 și 350. La dus am schimbat la aeroport (autobuzele se așteaptă unele pe altele), la întoarcere a fost direct.
Bøur
Bøur e satul de lângă Gásadalur, cu priveliști către Mykines.
Buget pentru insulele Feroe
Feroe nu sunt o destinație ieftină, dar cu o planificare bună se poate face cu costuri mai mici. Inițial voiam să merg acolo în luna august, dar biletul de avion și cazarea costau aproape dublu, așa că am rezervat pentru septembrie. Cheltuielile logistice pentru o săptămână au fost aproape 900 de euro.
Cheltuială | EUR | DKK |
---|---|---|
Bilet de avion București – Copenhaga – Tórshavn | 413 | 3.077 |
Cazare Tórshavn | 326 | 2.434 |
Transfer aeroport – Tórshavn | 33 | 250 |
Travel card pentru 7 zile | 94 | 700 |
Taxă drumeție Farul Kallur | 27 | 200 |
Total | 892 euro | 6.661 DKK |
Cum ajungi în insulele Feroe
Cel mai ușor și rapid ajungi cu avionul, via Copenhaga. Biletul a costat 413 euro, dus-întors București – Copenhaga – Tórshavn. Primul zbor a fost București – Copenhaga, cu Wizz Air, Copenhaga – Tórshavn am zburat cu Atlantic Airways.
Am luat biletul de avion de pe Kiwi.com via Skyscanner. La dus am avut o escală lungă în Copenhaga, ocazie cu care am putut revizitat orașul, la întoarcere escală de 4 ore, am așteptat în aeroport.
Din Tórshavn poți lua și feribotul spre Islanda sau înapoi spre Copenhaga, dar n-am făcut asta, altă dată cred că mi-ar plăcea.
Transfer de la aeroport
Autobuzul 300 leagă aeroportul de Tórshavn, are curse regulate, dar nu circulă noaptea, iar avionul meu a ajuns foarte târziu, așa că a trebuit să rezerv transport privat. Aeroportul e la 46km de oraș, așa că un taxi poate costa 100 eur.
După multe căutări, am găsit un shuttle – auto.fo – la care o cursă costă doar 250 DKK (33 euro). Shuttle e mult spus, e tot un taxi mic, dar împărțit de mai mulți pasageri, un ” Taxi Compartido”.
Am rezervat pe site-ul lor fără o plată în avans, mi-au trimis confirmarea imediat, iar la sosirea în Faroe mă aștepta cineva în afara aeroportului cu numele meu scris pe o foaie. E un tunel exterior în care toți taximetriștii își așteaptă pasagerii.
Cazare în insulele Feroe
Am stat la Guesthouse in the heart of Tórshavn, 6 nopți de cazare într-o cameră single au costat 326 euro. Camera rezervată e mai mică decât cea din fotografie, dar pentru că nu funcționa încălzirea, mi-au făcut upgrade gratuit.
Cazarea e chiar în centrul Tórshavn, la 10 metri de centrul de turism, e cu self check-in, are bucătărie și net bun, iar băile sunt la comun, sunt mai multe la parter.
Transport
Am cumpărat un travel card de 7 zile, valabil pe toate autobuzele și feriboturile (mai puțin cel pentru Mykines). Cardul e valabil și pentru autobuzul care merge la aeroport. Nu l-am folosit la maxim, dar e mai comod decât să stai să calculezi cât face fiecare cursă (au prețuri diferite).
Am cumpărat cardul de la ghișeul din terminalul de ferry și autobuze din Tórshavn, în port. Autobuzele din Tórshavn sunt roșii și sunt gratuite, cele care circulă între insule sunt albastre și pleacă de la terminalul de feriboturi. Orarul autobuzelor și feriboturilor este pe ssl.fo.
Vremea
În septembrie au fost 8-11C, mai rar într-o zi am prins soare și temperaturi mai mari. Plouă frecvent, dar nu torențial, în general e ca o burniță, ”light shower”. Cele mai bune luni pentru vizitat sunt cele de vară, iulie și august, când e soare, mai cald și mai uscat.
Alte detalii logistice
Am făcut cumpărăturile la supermarket, multe produse sunt la prețuri similare cu cele din România, dacă vrei să mănânci la restaurant e sensibil mai scump. Am avut o postare despre asta, cumpărăturile de la supermarket au fost 200 DKK=133 lei, în Copenhaga am dat 98 DKK doar pentru o cafea și un cheesecake, iar în aeroport 200 DKK pentru niște smørrebrød și o cafea.
Moneda este coroana daneză. Am plătit peste tot cu cardul Revolut, nu am avut deloc nevoie de cash. Diferența de fus orar e de două ore.
Ce mai poți vizita în insulele Feroe
Alte locuri din Feroe: Mykines (în septembrie circulă un feribot doar la 2-3 zile, însă vara e mai frecvent), Saksun (nu ajunge transportul public acolo), insula Koltur, Tjørnuvík, Funningur, Elduvík, Sirena din Mikladalur, Søltuvík și insula Sandoy, Hvannhagi, stânca Beinisvørð din Suðuroy.
Ce am mai vizitat în Danemarca
Copenhaga: cu ochii larg deschiși și genunchii arși de soare
Departe, departe, două castele se-arată: Frederiksborg din Hillerød & Kronborg din Helsingør
Foarte fain explicat și recomandat, mulțumesc.
Mă bucur 🙈
Mi-a plăcut mult cum ai detaliat plimbarea ta prin acest teritoriu care pare atât de îndepărtat precum americile!
La rubrica Buget cei 413 Euro au fost doar pentru zborul acolo, fără retur? Și de acolo ai zburat în Islanda? Aproximativ cât te-a costat mâncarea și lichidele pentru toată perioada?
Mulțumiri pentru povestirile tale și sănătate și multe călătorii în continuare! Sigur nu ai depășit 1001 călătorii ? 😉
Mihai, e zbor București – Copenhaga – Tórshavn și retur, o să actualizez și în articol să fie clar. Biletul l-am găsit pe Skyscanner și l-am cumpărat de pe Kiwi.com. București – Copenhaga a fost cu Wizz, mai scump e segmentul Copenhaga – Tórshavn. Din Tórshavn poți lua și feribotul spre Islanda, dar n-am făcut asta, altă dată cred că mi-ar plăcea. Mâncarea – depinde de tine; câteva sute de lei cumpărături la supermarket, n-am mâncat la restaurant; apă și cafea am avut la cazare. Am avut o postare pe Twitter despre asta, cumpărăturile de la supermarket au fost 200 DKK=133 lei, în Copenhaga am dat 98 DKK doar pentru o cafea și un cheesecake, iar în aeroport 200 DKK pentru niște smørrebrød și o cafea.
PS: cred că am depășit 1001 călătorii de mult, dar am rămas cu numele 🙂
Mulțumesc mult Anca pentru clarificări.
Am crezut că prețul pentru transportul cu avionul este doar pentru dus.
La cheltuielile de mâncare/bâutură în articolul inițial ai scris că cei 200 DKK folosți pentru cumpărături din supermarket au afost pentru 2-3 zile. Dacă au fost pentru toată perioada este incredibil de ieftin pentru țările nordice.
Acum ni se pare mult mai fezabilă o vacanță în acel arhipelag … și cu câteva zile de Copenhaga la întoarcere.
Călătorii cât mai multe în continuare și cine știe poate schimbi iarăși numele în curând în „10 mii și una de călătorii”.
Cumpărăturile de 200 DKK au fost pentru 2-3 zile, am făcut și altele, hai să zicem 650 DKK mâncare în Feroe, am mai cumpărat chestii, inclusiv câte o cafea prin alte locuri de pe insulă 🙂
Imi doresc ca in 2024 sa vizitez insulele Feroe,.Ma bucur ca se poate vizita folosind transportul public,spre deosebire de Madeira sau Islanda unde nu poti ajunge in locurile pe care doresti sa le vizitezi decit organizat sau cu masina inchiriata.Calatoresc singura,am o virsta de peste 60 de ani si inca sanatatea im permite sa mai calatoresc.Te urmaresc de mult timp si imi doresc ca in masura posibilitatilor sa iti urmez exemplul.Posibil calatoria va fi combinata cu Islanda intrucit anul trecut am avut planificata o vacanta in 21 noiambrie si cind eram in avion cursa s a anulat nu din cauza vulcanului mult asteptat ci a vintului puternic.Informatiile cuprinse in articol le voi folosi cu siguranta,sunt utile si complete,multumesc frumos,calatorii frumoase iti doresc !
Te contrazic un pic, Madeira se poate vizita cu transportul public, am făcut asta în 2020: . Pentru o singură drumeție am avut nevoie de un shuttle privat.