Am fost în ultimii ani o mare admiratoare a zborurilor low-cost care oferă ocazia și celor cu bani mai puțin să călătorească ieftin în Europa. Mai mult chiar, dintre cele două mari companii care operează pe piața românească mereu am preferat-o pe cea albastră – poate și dintr-un motiv ”patriotic”, Blue Air fiind o companie sută la sută românească. Cred totuși că anii de ”miere” cu low-costurile s-au cam terminat și poate nu ar strica să vorbim deschis despre unele aspecte mai puțin plăcute.
Pasul nr. 1: costurile ascunse
Se ia un zbor de la A la B în luna martie 2013. Pe site-ul companiei prețul afișat pentru fiecare segment de zbor este exact 58,99 lei. Se bifează cele două opțiuni a 58,99 lei fiecare și, surpriză, costul total iese 141,48 lei în loc de 119,98 lei. Oare am bifat eu din greșeală vreo extra-opțiuni de care nu am nevoie? Nu, este matematica Blue Air care spune că 2+2 nu este egal cu 4, ci cu 5. Hm.
De la A la B avem:
1 Adult (-40,46) -40,46
Emissions Trading Fee 7,05
Anulare in caz de forta majora 9,40
Airport Fee 66,55
Security Fee 32,90
Total 75,44 lei
Iar de la B la A avem:
1 Adult (-2,86) -2,86
Emissions Trading Fee 7,05
Airport Fee 45,92
Security Fee 15,93
Total 66,04 lei
Temă pentru matematicieni: să se găsească sub care dintre costurile de mai sus se ascund cei 21,5 lei.
Pasul nr. 2: taxa pentru plata cu cardul
21 de lei nu sunt un capăt de țară, îmi spun, să purcedem mai departe. Ajung la ultima pagină și acolo aflu care este costul total al biletului care pe site este afișat la 119,98 lei. Nu, nu este 119,98 lei, nici 141,48 lei, ci…216,68 lei! Diferența o reprezintă taxa pentru plata cu cardul și este de exact 75,20 lei, după ce cu câteva luni în urmă fusese în jur de 50 de lei. Nu am cerut asigurare, bagaj de cală, loc preferențial sau alte tâmpenii, ci doar să îmi plătesc biletul dorit. Pentru asta (ca să plătesc, deci) trebuie să plătesc din gros și absolut nejustificat. Cei 75,20 lei sunt echivalentul a cel puțin 16 euro la cursul BNR de astăzi – o taxă uriașă pentru a face o plată cu cardul pe internet.
Bun, zic, poate sunt alte opțiuni de a face plata, în definitiv eu nu țin morțiș să plătesc cu cardul bancar, prefer să plătesc prin transfer bancar unde taxele sunt mult mai mici. Surpriză, la Blue Air acest lucru nu este posibil (la Wizz însă se poate). Opțiunile sunt: cu card de credit (taxă 75,20 lei), cu voucher (nu am așa ceva) sau cu card (dez)avantaj (taxă 75,20 lei, dar cu posibilitatea de a achita cei 216 lei în mai multe rate (!?), ”avantaj” care nu mă interesează deloc).
Temă pentru economiști: să se justifice suma acestei taxe pentru plata cu cardul și să se găsească beneficiile ei pentru consumatorul obișnuit.
Pasul nr. 3: cardul Myblue
Am acest card ”de fidelizare” de câțiva ani buni, inclusiv bucățica aia de plastic pe care scrie frumos numele ”beneficiarului”, adică al meu. Ce beneficii am avut în toată această perioadă în care m-am logat conștiincios cu ID-ul meu, în afară de acela de a-mi fi ținute minte datele de contact? Absolut nici unul, zero, nada, nici măcar o măslină, o juma’ de milă, ceva. Că trebuia să primesc 10 Euro de bun venit, că la fiecare rezervare trebuia să primesc 10 Euro pentru fiecare zbor dus-întors – oi fi primit, dar eu nu știu unde sunt banii ăștia!
Temă pentru informaticieni: cum îmi pot recupera parola contului în condițiile în care adresa de email cu care m-am înregistrat nu mai există, iar să mă înregistrez din nou cu cardul MyBlue nu se poate, pe motiv că sunt deja înregistrată?
În concluzie matematica Blue Air spune că 2+2 nu fac nici 4, nici 5, ci 6, 7 sau chiar 8, în funcție de algoritmii misterioși care guvernează taxele asociate unui bilet de avion.
Temă pentru Blue Air: dacă prețul total al biletului este 216,68 de lei să se afle care este prețul real al unui segment de zbor în loc de prea-minunatul 58,99 lei.
Ați avut surprize neplăcute cu această companie? Dar plăcute?
Îhi :). În ultima vreme, tot mai naşpa mi se par şi unii şi alţii. Nu înţeleg nici eu de ce, însă pot intui.
De ex, pun taxa de card, care de fapt e o mânăreală cu băncile, îşi împart comisionul în două şi probabil nu mai plătesc impozit sau te miri şi ce lege ascunsă dă vreun beneficiu care mie personal nu-mi trece prin cap.
Recuperat parola? Habar n-am. Scrie-le. Ar tb să aibă ceva suport.
În altă ordine de idei, tu crezi că Blue chiar ştie cât e preţul real al unui segment de zbor? E ca în imobiliare, e preţul pieţei, e preţ de criză. În afară de asta, sunt n-şpe variabile ascunse în preţul ăsta, cum ar fi că dolarul se bate cu yenul.
Am renunţat să îmi mai fac inimă rea cu companiile low cost. Începe să mi se pară faină vânătoarea de oferte la Lufthansa, AustrianAirlines, LOT şi te miri şi cine şi de ce mai apare pe piaţă. Îţi sugerez să te abonezi la toate. Cu Lufthansa am mers cu 99e dus intors in Bavaria, iar 99e fara alte taxe aditionale e decent pt o companie respectabila, de linie.
Big like pt articol.
Da, si eu urmaresc ofertele de linie, mai ales ca am cam terminat destinatiile low-cost cu care o sa mai zbor asa, pentru un city-break european, eventual, sunt tari in care mi-ar placea sa revin pentru 2 zile si atat (Bruxelles, Londra, samd).
Le-am scris, acum astept…
Da, şi eu simt cumva că aproape am epuizat destinaţiile low-cost. Îmi displace puţin că pe piaţa locală în afară de wizz şi blue nu e multă mişcare … aş vrea alte destinaţii, alte idei de călătorit.
Eu niciodata nu ma iau dupa sumele cu .99 in coada care sunt afisate pe prima pagina sau in reclame. Fac rezervarea pana la sfarsit, vad suma finala, compar cu alte companii (de linie si low cost) si iau ce e mai ieftin. Pana acum, low cost-ul a castigat in majoritatea cazurilor, chiar si cu taxele lor (exceptii: Austrian spre Viena, la care am prins de mai multe ori Red Ticket la pret super bun).
Chiar si cu aceste costuri ascunse biletele sunt mai ieftine decat la alte companii – ce ma deranjeaza este tactica asta de “pietar” care masluieste cantarul cu 100 de grame si rotunjeste 99 sa para 00 de la distanta. Pacat…
Anca, companiile low-cost sunt recunoscute pentu neseriozitatea lor peste tot în lume. Îmi pare bine că au apus anii lor de "glorie" si acum oamenii le vad adevărata faţa. Sigur, erau o optiune ieftină de a călători rapid, însă cu toate aceste costuri ascunse nu mai sunt deloc atragatoare si transparente. Cu Blue Air n-am zburat niciodată, însă am şi eu cardul lor. Ştiu că trebuia să zbor mai demult cu Blue sau Wizz de la Bucureşti la Cluj-Napoca, am plătit cu cardul vreo 16 lei, însă m-au sunat la puţin timp după şi mi-au spus că s-au anulat toate cursele interne, inclusiv a mea, aşa că mi-au pus banii înapoi pe card. Nu mai ţin minte anul, cred ca era 2008 sau 2009.
Nu sunt toate companiile low-cost la fel… Daca vorbim de costuri la Fly Pegasus pretul afisat la inceput este cel pe care il platesti la sfarsit.
Asa "recunoscute" cum sunt, eu am zburat de n ori cu low costuri (Blue, Wizz, Aer Lingus, Pegasus, Niki) si n-am avut probleme nici macar o data. Nu stiu ce "fatza" ascunsa ar fi trebuit sa descopar… sau daca se anula un zbor la Air France acum 3 ani, inseamna sa nu mai zbor vreodata cu ei? 😀
Well, eu m-am obisnuit cu ideea si nu ma mai deranjeaza. Chiar ma amuza uneori sa vad la ce sume se ajunge dupa taxa pe respirat si taxa pe taxa 😛
Aoleu, nu le mai da idei, eu ma mir ca nu au pus inca taxa pe toaleta sau pe centura de siguranta 😀
asta e o tactică de marketing folosită de toată lumea, în toată lumea, pe majoritatea pieţelor. oamenii sunt acoperiţi cu toate steluţele pământului aşa că orice leuţ poate fi justificat. iar dacă nu e aşa, încurajez din tot sufletul sesizările scrise, cu CC la ANPC.
la urma urmei însă, când tragi linie, ai un bilet de avion cu motor care te ia şi pe tine în zbor cu doar 216 lei. ceea ce e puţin, să fim serioşi.
apoi, când cumperi servicii sau produse lowcost, şi aşteptările trebuie să fie pe măsură.
Asteptarile sunt pe masura, dar asta nu ma impedica sa observ (si sa critic) diverse lucruri care nu imi plac. Despre asta e vorba, nu despre aia 200 de lei.
Narcisa, sunt de acord cu faptul ca ai un bilet la pret redus fata de alte linii aeriene, dar tot nu e ok sa nu fie puse de la inceput toate taxele ascunse…Si nici nu cred ca ar trebui sa ridicam din umeri si sa zicem: eh, ma tepuiesc cu taxele astea, dar macar sunt mai ieftini, deci trebuie sa accept situatia asa cum e si sa nu comentez – teapa nu ar trebui sa existe deloc. pana la urma te iei dupa reclama initiala si crezi ca platesti n euro pe bilet, dar descoperi ca suma e mult mai mare, ceea ce nu este cinstit fata de cumparator. in cazul asta, compania nu da dovada de transparenta si respect pentru timpul si asteptarile clientilor ( poate imi permit sa dau 4 milioane pe bilete pentru doua persoane, dar ma razgandesc atunci cand observ ca de fapt cele 4 milioane ajung la 6-7 )
Uniunea Europeana preseaza tot mai mult companiile aeriene si in special cele low cost sa afiseze de la inceput toate taxele pe care un pasager le are de platit in momentul in care selecteaza un zbor . Cei de la wizz s-au conformat , cei de la blue , tipic romanesc se fac ca inca ploua . Dar nu peste mult timp nu vor avea ce face.
A, da? Uite ca asta nu am stiut si e foarte bine ca se fac “presiuni” in sensul asta. Multumesc mult pentru veste 🙂
Daca chiar nu vrei sa platesti cu cardul,poti alege acum plata prin transfer bancar,care costa 45ron pt un zbor dus-intors.